Postzegels worden duurder, maar post maakt comeback
“Zo, dat is niet zo mooi hè!” Hij – laten we hem X noemen – keek me uitdagend geamuseerd aan. “Euhhm, wat is niet zo mooi”, vroeg ik. “Nou”, zei X – nu wat ernstiger – “je hebt toch wel gehoord dat postzegels straks bijna een euro gaan kosten? Hoe moet dat dan met die kaarten van jullie?”
Nu is het zo dat postzegels voor een brief of een kaartje inderdaad flink duurder zijn geworden. In 2012 kostte een postzegel nog 50 cent. Nu is dat 83 cent. PostNL heeft van de Autoriteit Consument en Markt toestemming gekregen om de zegelprijs in 2019 maximaal 14% verhogen. Of tante Pos die ruimte benut, is niet zeker, maar stel dat dat gebeurt, dan kost het 95 cent om een kaart te versturen. En dat is het bedrag waar X grote problemen in zag.
Too much information!
Voor mijn werk ben ik dagelijks bezig met de vraag hoe en met welke middelen je mensen het beste kunt bereiken. In vergelijking met vroeger heb je nu ontzettend veel kanalen en mogelijkheden en ja, dat is prachtig. Het nadeel is dat al die media een eindeloze stroom berichten voortbrengen die allemaal strijden om jouw aandacht. Al die informatie: het is gewoon te veel!
We proberen die informatie allemaal bij te benen door nóg langer op onze smartphones te kijken met als bijverschijnsel dat contact online al snel vluchtig en oppervlakkig wordt. Ik zie het op Facebook: een sliert berichten van mensen die alleen maar het woord ‘Gefeliciteerd!’ typen als er iemand van hun 765 vrienden jarig is. Zonder nu tekort te doen aan ieders goede bedoelingen, maar ik vraag me dan weleens af: wat betekent dit nu? Wat zegt dit over de tijd waarin we leven? Is het een manier om mensen die je te weinig ziet, toch nog even te laten weten dat de sluimervriendschap het komende jaar zou kunnen ontwaken? Ik geef toe dat ik er zelf ook mee worstel. Als compensatie probeer ik voor elke jarige minstens twee of drie zinnen te schrijven.
Hoeveel papieren post laat je ongeopend?
Terug naar de postzegel die volgend jaar – zo schat ik in – 90 cent gaat kosten. Tja, iets duurder, maar er is een kans dat je in 2019 meer post op de mat gaat vinden. Wil je mensen écht bereiken – en dat besef begint bij steeds meer bedrijven door te dringen – dan moet je ze analoge post sturen. Gewoon papier dus. Ga maar na: hoeveel e-mails maak je nooit open? Best wel wat, denk ik toch? En hoeveel papieren post gooi je ongeopend weg? Vrijwel niets.
Dus stel dat je iemand om welke reden dan ook oprechte aandacht wil geven, dan zijn die paar centen extra voor een postzegel toch totaal geen issue? Nu ja, dit hele verhaal vertelde ik aan X en hij vond het een 'interessante discussie’. Waarop ik zei: “Hoe kun je oprechte aandacht voor een ander nu een discussie noemen!”
Het werd nog een interessante discussie ;-)
Wat denk jij? Reageren mag!
Groeten!
Gerard
- - -
Meer van dit soort blogs lezen?
Wil je meer van dit soort bespiegelingen lezen en geen blogs mislopen? Abonneer je dan op de Hollyworks-update. Je ontvangt gemiddeld één keer per maand een update.
- - -
Geef een reactie